Förlossningsberättelse

Tack för alla gratulationer. Här kommer en liten förlossningsberättelse medans jag ännu kommer ihåg:

(Det är ca tider och bm betyder både barnmorska och sköterska för mig)

02.00
Vaknar kl 2 av lite smärtor, går ner på toa och kissar och tar två alvedon och tänker "ingen idé att väcka Johan utifall det är falskt alarm". Lägger mig i sängen igen och försöker sova, men det avtar inget. Blir bara värre och värre, till slut börjar jag klocka, 3 värkar på 10 min.
Väcker Johan och säger att vi nog måste börja röra oss till mamma med Edvin och han frågar om jag är helt säker och jag säger att vi nog måste för att vara säkra på att vi hinner lämna honom.

02.45
Lämnar av Edvin hos mamma och känner att vi måste åka på en gång igen. Edvin vinkar glatt när vi åker. =)

03.00
Framme på förlossningen och en trevlig barnmorska kommer och möter oss och visar in oss i ett underskötningsrum och frågar om jag kan kissa i en mugg. Jag kissar mellan värkarna och hon säger att vi kan gå direkt till ett förlossningsrum istället.

Efter ett tag kommer bm in och mäter 4-5cm öppen och säger att vi nog ska kontakta Narkosläkaren om jag ska hinna få nån EDA (ryggmärgsbedövning).
Värkarna blir bara värre och värre så jag frågar om jag kan få nått annat under tiden. Lustgas ges, men jag tycker knappt det hjälper nånting.

04.30
Narkosläkaren kommer och börjar förbereda. Jag frågar om dom kan höja lustgasen eftersom den inte hjälper och säger att det trycker väldigt mycket vid ryggslutet.
Bm kommer in och mäter 7-8cm och säger att det nog inte är någon idé att lägga EDA'n eftersom jag antagligen inte kommer hinna ha nån användning av den.
Efter en liiten betänkande stund kommer vi fram till att vi struntar i EDA'n och säger adjö till narkosläkaren.

04.50
Bm bestämmer sig för att sätta en elektrod? på bebisens huvud och med det går vattnet. Då börjar värkarna ta i ännu mer och det börjar trycka nedåt. BM kikar igen och jag är helt öppen.

Jag säger åt bm att det trycker ganska mycket nedåt och hon frågar om jag kan vänta lite så hon hinner gå på toa. hehe

Efter en stund trycker jag på knappen och dom kommer in. Krystvärkarna börjar och det känns ärligt som om man ska skita på sig. (kanske jag gjorde också, vem vet? =)) Sen känner man verkligen allt känns det som.

05.26
Ut kommer det en liten skrikande bebis (skönt att få höra bebisen skrika kan jag säga, Edvin va helt lelös). Dom lägger bebisen på min mage och jag och Johan tittar vilket litet underverk vi har fått.
Efter några minuter frågar en yr Rosanna: Förresten, vad blev det?
Bm'sarna tittar efter och säger att det blev en liten flicka.

Sen blev det lite strul med moderkakan och lite stygn som sattes, men annars va hela förlossningen underbar.

Så efter att första värken startade kl 2 och hon va ute 5.26, så tog hela förlossningen 3,5 timmar. 2,5 timmar hann vi med på förlossningen och efter sammanlagt 10 timmar va vi hemma igen.
Både förlossningen och BB hade helt fullt så vi fick ligga en liten stund på en soffa uppe på BB bara. 

Här är hon (antagligen blir det) Molly 48cm och 3216g:


En lite trött mamma efter en snabb förlossning:


En stolt pappa:


En stolt storebror (aningen svartsjuk också):


Men vi försöker ge honom så mycket uppmärksamhet det går, så oftast ser han ut så här:




 

Kommentarer
Postat av: Sara Mälby

Vilken härlig berättelse! Så himla roligt att läsa. :) Puss på er

2010-09-16 @ 22:31:40
URL: http://saramg.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Grattis till lilltjejen, helt otroligt söt ju :)

2010-09-16 @ 22:58:57
URL: http://pickibo.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh hon är så fin! Grattis igen (nu är det många grattis från mig) :)



Puss o kram!

2010-09-16 @ 23:05:24
URL: http://annawess.blogg.se/
Postat av: Hilda

Åhh, va roligt och vad skönt att allt gick så bra!! Vill träffa er snart och pussa på det lilla underverket =) Molly tycker jag blir ett jättebra namn!

2010-09-17 @ 08:21:19
URL: http://hildapwall.blogg.se/
Postat av: Paulina

Hon är verkligen fin, lilla Molly. Är lite avis på att det var Nicco(den jäveln)som stötte ihop med er på Willys, haha!!

Hör av mig i veckan å kollar om ni orkar med lite besök.

Kram kram

2010-09-18 @ 11:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback